تحلیل پدیدۀ «ترجمۀ ضمنی» در رجال نجاشی؛ گونه‌ها و دستاوردها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش پژوه سطح4 رشته تخصصی رجال الحدیث حوزه علمیه قم

2 مرکز تخصصی علوم حدیث

چکیده

هنگام کاوش‌های راوی‌شناسانه در منابع رجالی و فهرستی، با سه گونه دادۀ رجالی مواجهیم: اطلاعات رسمی، داده‌های جانبی و ترجمۀ ضمنی. پژوهش رجالی کامل و کارآمد، واکاوی هر سه گونه دادۀ‌ راوی‌شناسانه را می‌طلبد، که در میان آنها، تحلیل پدیدۀ «ترجمۀ ضمنی، در کتاب رجال نجاشی»، محور این نوشتار قرار گرفته است. با گردآوری کاربست‌های این پدیده در این کتاب و دلالت‌سنجی و تحلیل آن، چنین به‌دست می‌آید که نجاشی، ترجمۀ ضمنی راوی را معمولاً  زمانی به‌کار بسته است که سه پیش‌شرط: وابستگی خویشاوندی، راوی بودن، و مؤلف نبودن، محقق شود. بررسی پدیدۀ ترجمۀ ضمنی، هم دستاوردهای توصیفی را در محورهای توثیق، مدح، تضعیف و طبقۀ روایی به‌دنبال دارد و هم دستاوردهای تحلیلی، چون: اثبات وجود ناقلان شفاهی احادیث در عصر صادقین علیهما السلام و توثیق غیرصاحبان کتاب‌حدیثی را نتیجه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [العربیة]

دراسة ظاهرة «الترجمة الضمنیة» فی رجال النجاشی، أنواعها و نتائجها

نویسندگان [العربیة]

  • السید احمد موسوی پور 1
  • جمال الدین حیدری فطرت 2
1 دانش پژوه سطح4 رشته تخصصی رجال الحدیث حوزه علمیه قم
2 مرکز تخصصی علوم حدیث
چکیده [العربیة]

إذا أردنا البحث عن الروات فی المصادر الرجالیة و الفهارس المعدّة لذلک فإنّنا سنجد ترجمة لهم من خلال ثلاثة طُرُق. إما ترجمتهم مذکورة بطریقة مُعنوَنة من خلال الاسم و العنوان الکامل فی کتب الرجال، أو نجد لهم ترجمة فی طیّات الکتب و المسائل الأخری أو نجدها فی ضمن ترجمة راوٍ آخر. البحث الرجالی التام و المفید یجبُ أن یبتنی علی هذه الثلاثة طُرق من أسالیب البحث عن الرواة و منها الترجمة الضمنیة للرواة فی کتاب رجال النجاشی و هو ما بحثناه فی هذا المقال. و نحنُ من خلال تجمیع طُرق إعمال هذه النظریة علی الرواة فی کتاب رجال النجاشی و تحلیل مدی دلالتها، اکتشفنا أنّ النجاشی فی کتابه الرجالی استعمل الترجمة الضمنیة للرواة و اشترط مسبقاً، أولاً: أن یکون له قرابة نسبیة مع الراوی المتَرجَم له و ثانیاً: أن یکون راویاً بنفسه أیضاً و ثالثاً: أن لا یکون من جملة المؤلفین و إذا استوفی الشروطَ أدرجه النجاشی فی ضمن ترجمة راوٍ آخر و ترجم له بشئٍ یفید القارئ. دراسة ظاهرة الترجمة الضمنیة تزودنا بمعلومات وصفیة فی عدة مجالات علمیة کـ: وثاقة و ممدوحیة الرواة أو ضعفهم و أیضاً معرفة طبقاتهم. کما أن هذه الدراسة تزودنا بمعلومات تحلیلیة کـ: إثبات وجود رواتٍ ینقلون الأحادیث بصورةٍ شفهیةٍ فی زَمن الإمامین الصادقین علیهما السلام و توثیق الرواة الذین لم یکونوا من مدونی الکُتب الحدیثیة.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • رجال النجاشی
  • الترجمة الضمنیة
  • الوصف الرجالی
  • التوثیق الضمنی
  • معرفة الرواة
  • الروایة الشفهیة
  1. استرآبادى، محمد بن على‏، منهج المقال فی تحقیق أحوال الرجال، قم: مؤسسة آل البیت( لاحیاء التراث‏، چ1، 1422ق.
  2. تستری، محمد تقی، قاموس الرجال، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، چ3، 1431ق.
  3. حسینی شیرازی، سیدعلیرضا، ابراهیم بن هاشم، بازخوانی فرایند انتقال حدیث از کوفه به قم، قم: رود آبی، چ1، 1400ش.
  4. ________، اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ زیرساخت‌ها فرایندها پیامدها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چ2، 1398ش.
  5. حلی، علامه حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال (رجال العلامة الحلی)، قم: الشریف الرضی، چ2، 1402ق.
  6. حلی، حسن بن علی بن داود، الرجال، تهران: دانشگاه تهران، چ1، 1342ش.
  7. سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، قم: مؤسسه امام صادق%، چ2، 1428ق.
  8. طوسی، شیخ طوسی، محمد بن الحسن، الفهرست (فهرست کتب الشیعة و اصولهم)، قم: مکتبة المحقق الطباطبایی، چ1، 1420ق.
  9. ________، رجال الطوسی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، چ3، 1373ش.
  10. علی‌نژاد، ابوطالب، دانش رجال، قم: نشرا (م ؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه)، چ1، 1391ش.
  11. کشی، محمد بن عمر بن عبدالعزیز، رجال الکشّی (اختیارمعرفة الرجال)، تهران: مرکز نشر آثار علامه مصطفوی، چ4، 1424ق.
  12. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، چ4، 1407ق.
  13. مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال فی علم الرجال، قم: موسسة آل البیت( لإحیاء التراث‏، چ1، 1431ق.
  14. نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، ششم، 1365ش.
  15. نرم افزار درایة النور، قم: مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور، ویرایش 1.2، 1385ش.
  16. نرم افزار جامع‌الاحادیث (نور)، قم: مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور، ویرایش 3.5، 1390ش.
  17. نرم افزار رجال شیعه، قم: مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی، 1395ش.